آوَخ

آوَخ! چه کرد با ما این جان روزگار، آوَخ! چه داد به ما هدیه آموزگار.....

آوَخ

آوَخ! چه کرد با ما این جان روزگار، آوَخ! چه داد به ما هدیه آموزگار.....

به رغم همه ی اینها...

از تاریخ متافیزیک و در اوج آن، فلسفه های پدیدارشناسی، آموختم که تفکر هماره از خلال عبارات و کلمات بی سر و صدا رخ میدهد. در آنجا که تمام واژگان و عبارات پر طمطراق  مطنطن، مفصل بندی میشوند و این مفصل بندی نیز، عموما بر عهده ی ساده ترین و غیر مفهومی ترین کلمات است، کلماتی چون در، و، یا، از، از خلال و .... . 

بار تقویم مفاهیم هماره بر دوش این کلمات به ظاهر خنثی ست. چنانکه به مثل، هگل با an sich و fur sich دست به تکوین مفاهیمی بس اساسی میزند و یا هایدگر با تحلیل in-der-Welt-sein و لفظ ناقابل «در» تحلیل پدیدارشناختی درخشانی از وجود آدمی به دست میدهد. این محدود به سنت اصطلاحا قاره ای نیست و فیلسوفان تحلیلی نیز، از همان ابتدا درگیری فراوانی با این سنخ کلمات داشتند و برای باز عبارت بندی آنها، دست به کوشش های مفهومی آنچنانی زدند.

باری، تمام اینها را گفتم تا بگویم با تمام بضاعت اندک فلسفی و شم ناچیز خود، عمیقا برآنم که وضع کنونی ما، به شیوه ی عجیبی با یک عبارت ساده گره خورده، عبارتی که در عموم لحظات زندگی فردی و جمعی خود، طنین آن را از هر سو می شنوم: «به رغم همه ی اینها...»

زندگی میکنیم، میجگیم، شکست میخوریم، نا امید میشویم، نفس کم می آوریم، بی دلیل به هر سو می دویم، اما «به رغم همه ی اینها» باز زندگی میکنیم، می جنگیم، شکست میخوریم و .....

و کسی چه میداند اگر نبود طنین مرموز این عبارت ساده، دیگر بود و نبودمان، چه فرقی برایمان خواهد داشت....

نظرات 3 + ارسال نظر
سفر دوشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 01:10 ب.ظ

به رغم همه این " به رغم همه اینها ..." نوسازی آنچه در آن هستم نقش پررنگی در ادامه ی " آنچه در آن : هستم دارد.
به رغم همه ی تکراری شدنهای تازه ها ...
باز باید تازه کنم !
...
برای آلمانها دو نقطه ای که روی حرف صدا دار قرار میگیره خیلی ناموسیه . من نمی دونم توی ترجمه متون رعایت میشه یا نه . fur وجود نداره در این زبان . für هست این حرف اضافه .
تلفظ درستش هم براشون مهمه .

بله دوست من، آنقدر آلمانی میدانم که متوجه تفاوت بود و نبود «اوملات» بشم، اما چه کنم که کی بوردم یاری نمیکنه :-)

سفر دوشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 01:11 ب.ظ

* تصحیح میکنم : " آنچه در آن هستم " ...

سفر جمعه 24 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 12:19 ق.ظ

من بیشتر از دو نقطه از آلمانی نمی دانم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد