آوَخ

آوَخ! چه کرد با ما این جان روزگار، آوَخ! چه داد به ما هدیه آموزگار.....

آوَخ

آوَخ! چه کرد با ما این جان روزگار، آوَخ! چه داد به ما هدیه آموزگار.....

«فوکو»، کتابی بس خواندنی از دلوز

چندی پیش، برای تحقیقاتی ناگزیر بودم گزیده‌ای از آرای فوکو را گرد-آوری کنم.

آشناییم با فوکو و پساساختارگرایی بس ناچیز بود و فرصت نیز اندک، پس ناچار به کتاب‌هایی پرداختم که "در باب فوکو" نگاشته شده بود(و نه خود آثار فوکو). کتاب‌های بسیاری را خواندم، از جمله کتاب فوکو، اثر ژیل دلوز. کتاب پیش‌گفته به گواه بسیاری از فوکو-پژوهان متنی سنگین و تو-در-تو داشت و برای تازه‌کاری چون من، چیز آموختنی نداشت.

پس از کمی سر-و-کله زدن با چند صفحه‌ی آغازین، آن را به گوشه‌ی کتاب‌خانه‌ام فرستادم، تا دیگر حتا چشم‌ام به آن نیفتد. (به طبع، هیچ کس نمی‌پسندد، شکست‌های مطالعاتی‌اش هر روز پیش چشم‌اش باشد!)

باری؛ این موضوع گذشت تا همین چند روز پیش که در حال کار بر روی پدیده‌شناسی و هایدگر بودم، استادی را دیدم. وقتی کمی در باب هایدگر با هم صحبت کردیم و من ایده‌هایم را برایش بازگفتم، به من توصیه اکید کرد که بازگردم و باز کتاب دلوز را بخوانم.

از آنجایی که خاطره‌ی خوشی از این کتاب نداشتم، موضوع را با دل‌سردی آغاز کردم. پس از اندک‌زمانی اما دریافتم که این کتاب چه ژرف و جدی نگاشته شده. کتاب البته همان کتاب بود و هم‌چنان متنی سنگین داشت، اما کم-کم سبک نیچه‌ای-هایدگری دلوز را شناختم و «لـِم کار» به دست‌ام آمد.

با اینکه در میانه‌ی امتحانات دانشگاه هستم و زمان‌ام بسیار کم، اما به واقع حیف‌ام می‌آید لحظه‌ای از کتاب بگذرم.

نویسنده، که خود فیلسوف صاحب‌سبک و نام‌داری است، و آشنایی نزدیک با فوکو و سرچشمه‌های اندیشه فوکو(به ویژه نیچه) دارد، در جای-جای این کتاب اندیشه و فلسفه‌ی فوکو را به نیکی باز-گفته، بی‌آنکه به دام کلی‌گویی‌های رایج در باب فوکو، بیفتد.

اگر سَر آن دارید که بیش از هزاران صفحه، کتاب ترجمه‌شده و ترجمه‌نشده فوکو را در 200 صفحه، بی هیچ کم-و-کاست بخوانید و پنجه در متنی مرد-افکن و فیلسوفانه در-اندازید، این کتاب را از دست ندهید

نظرات 11 + ارسال نظر
سیدعباس سیدمحمدی یکشنبه 26 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:56 ب.ظ http://seyyedmohammadi.blogsky.com/

سلام علیکم. از ... شخصاْ شنیدم ... و فوکو در انقلاب ۱۳۵۷ ایران در تظاهرات خیابانی شرکت می کردند و آینده را بس زیبا و لطیف و انسانی و دلنشین می دیدند.

فوکو، به عنوان یک خبرنگار در هنگامه‌ی انقلاب وارد ایران شد و با افرادی نظیر بازرگان و آیت الله شریعت مداری و .... وارد گفت و گو شد و در نهایت تحلیل‌هایش در باب انقلاب را در کتاب "ایران، روح یک جهان بی روح" آورد.
البته فضای پیش از انقلاب از سویی و افرادی که فوکو با آنان گفت و گو کرده بود، از دیگر سو، فوکو را به نتایج آن کتاب رساند و با دگردیسی عجیب و عمیق پس از انقلاب، نسبت به فضای پیش از انقلاب، طبیعی بود که پیش‌بینی‌های فوکو دیگر صادق نبود.
کما اینکه سپس‌تر، خود فوکو مواضع خود را در باب انقلاب تغییر داد.

سیدعباس سیدمحمدی دوشنبه 27 دی‌ماه سال 1389 ساعت 03:55 ب.ظ http://seyyedmohammadi.blogsky.com/

سلام علیکم.
ببخشید. ببخشید.

شما کامنت گذاشتی:

«ابراهیم ابریشمی
یکشنبه 26 دی ماه سال 1389 ساعت 23:38
درود بر تو سید بزرگوار
در باب کامنتی که در بلاگم گذاشتید:
فوکو، به عنوان یک خبرنگار در هنگامه‌ی انقلاب وارد ایران شد و با افرادی نظیر بازرگان و آیت الله شریعت مداری و .... وارد گفت و گو شد و در نهایت تحلیل‌هایش در باب انقلاب را در کتاب "ایران، روح یک جهان بی روح" آورد.
البته فضای پیش از انقلاب از سویی و افرادی که فوکو با آنان گفت و گو کرده بود، از دیگر سو، فوکو را به نتایج آن کتاب رساند و با دگردیسی عجیب و عمیق پس از انقلاب، نسبت به فضای پیش از انقلاب، طبیعی بود که پیش‌بینی‌های فوکو دیگر صادق نبود.
کما اینکه سپس‌تر، خود فوکو مواضع خود را در باب انقلاب تغییر داد.
http://avakh.blogsky.com»


سپس دوست من، محمد نورالهی، چنین کامنتی گذاشت:

«نورالهی
دوشنبه 27 دی ماه سال 1389 ساعت 00:06
آقا سلا
در مورد یادداشت بالای آقای ابریشمی چیزی به ذهنم رسید که بگویم. فوکو چیز بوده یعنی بچه باز بوده لواطکار بوده ببخشیدها
از انقلاب ایران خوشش می آید حتی قبل از انقلاب اهواز و این حور جاها هم رفته بوده.
به انقلاب ما می گه "اولین انفلاب پست مدرن دنیا".
بعد که مبارزه با اونجور کارها شروع می شه می گه اینها بازار ما رو کساد می کنن از تعریفاش برمی گرده!!!!!!!!11
فوکو از بیماریهای مقاربتی می میره.
بدرود
http://denkenserfahrung.blogfa.com»



ببخشید. عقلم نمی رسد این کامنت محمد نورالهی، حاوی ی چه چیزی است. شاید انقلاب 1357 این قدر مقدّس بوده و سلسله اقدامات بعد از پیروزی ی انقلاب 1357 این قدر مقدّسات و تقدّسات بوده (نظام مقدس، پرچم مقدس، سرود مقدس، آرم مقدس وسط پرچم مقدس، ...) که اگر فردی ذره ای انتقاد کرده باشد، باید با او این گونه برخورد کرد.
اگر ویتگنشتاین هم در تظاهرات انقلاب 1357 شرکت می کرد در ایران، و سپس تشکیک در قداست انقلاب می کرد، طبعاً دوست من، از ویتگنشتاین، ببخشید ببخشید، homosexual بودن ویتگنشتاین را (که من طبق زندگینامه ی مفصل ویتگنشاین، به انگلیسی، خواندم او چنین بوده) عَلَم می فرمود.


تنزیه الفکر دوشنبه 27 دی‌ماه سال 1389 ساعت 04:39 ب.ظ

سلام ابراهیم . تشکر بابت لینک نیکفر ... دلوز کارش درست است کتابی هم که در مورد کانت نوشته نکات خوبی دارد ... موفق باشی.

مهدی نادری نژاد چهارشنبه 29 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:25 ق.ظ http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
مکتوبتان را خواندم.
از فوکو مقالاتی خوانده ام.
نظریه معروفش درباره تاریخ بسیار آرمانی است
جناب ابریشمی
باید به کتاب گوش داد تا ببینیم چیزی برای گفتن داردامیدوارم در همه امتحانات موفق باشید.
به همسایگی مهر درآمدید.

سیدعباس سیدمحمدی چهارشنبه 29 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:26 ب.ظ http://seyyedmohammadi.blogsky.com/

سلام علیکم.
لحظاتی قبل متوجه شدم وبسایت محمدسعید حنایی کاشانی (با نام فَلُّ سَفَه، http://www.fallosafah.org/ ) فیلتر شده است. تا چند ماه قبل، محمدسعید حنایی کاشانی در برنامه های فکری ی در تلویزیون به عنوان مهمان حاضر می شد. محمدسعید حنایی کاشانی عضو هیئت علمی ی گروه فلسفه ی دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی ی دانشگاه شهید بهشتی است (http://lah.sbu.ac.ir/Default.aspx?tabid=4458 ).

محمدرضا پنج‌شنبه 30 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:11 ب.ظ http://mamrizzio3.blogspot.com/

سلام
از دولوز کتاب نیچه اش را خواندم و عالی بود

سیدعباس سیدمحمدی شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 03:07 ب.ظ http://seyyedmohammadi.blogsky.com/

سلام علیکم.
طبق آخرین اخبار، وبسایت حنایی کاشانی، و وبسایت و وبلاگ مربوط به ملکیان، و وبسایت سروش و وبسایت کدیور و تعدادی از وبسایتهای دانلود و آپلود کردن کتاب، و کُلی از وبسایتهای آپلود کردن عکس، و هزاران و شاید میلیونها وبلاگ و وبسایت دیگر،
اشتباهاً
فیلتر شده اند
البته گفته شده، این وبسایتها و وبلاگها، از ابتدا،
اشتباهاً
تأسیس شده بودند
گفته می شد این وبسایتها «بنیان خانواده» را قرار بوده مختل کنند، و این وبسایتها و وبلاگها وصل بوده اند به «کمپانیهای صهیونیستی»، اما سربازان گمنام فیلترینگ، که دوستدار «بنیان خانواده»ی ماها هستند، دلاورانه به جنگ آنها می روند.

فرزانه شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 03:29 ب.ظ http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
تلاش شما برای در افتادن با متن های دشوار فلسفی انگیزه می دهد به من ...

حسین.ر یکشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 02:14 ق.ظ http://entegham.persianblog.ir

والله از شما چه پنهون دلمون که میخواد/ ولی میشه بگین چنده؟

کتاب اقا کران است /تو همین وب گردیها یه چیزی یاد میگیریم /نازنین/ سری هم به ما بزنید نظرتان باید بس صائب باشد/ خدا حفظت کنه/

ژری دوشنبه 4 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 04:39 ب.ظ

سلام.من خیلی دلم میخاد راجع به فوکو و دلوز بدونم.از کجا شروع کنم.من فوق ادبیات فارسی ام اما دلم میخاد فلسفه بخونم و یاد بگیرم.مخصوصا فوکو ممنون میشم

درود
فوکو و دلوز هر دو از مکتب فرانسه هستند که ریشه ی اندیشه هاشان از آلمان است. نیچه و مارکس و هایدگر بی‌شک پیش نیاز این فیلسوفان است و اینان هر کدام نیازمند فیلسوفان دیگر....
باری؛ پنجه افکندن در متفکران فرانسوی کار ساده ای نیست؛ به ویژه اینکه به هیچ رو به انسجام فلسفی -نظیر آلمان ها- پایبند نیستند و به شدت رمان گونه می نویسند تا فلسفی. آلمان و یونان کمک زیادی برای دریافتن درک فلسفی فرانسویان می کند..

هژبر یکشنبه 4 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:01 ب.ظ

دوست گرانقدر.
حالا که با دلوز آشنا شده ای بروید و روی نظریه ریزوم اش هم کمی کار کنیدو آنرا بشناسید. انقلابی در دانشتان برپی می کند. ریزوم اندیشه آینده است. فلسفه زندگی، حیات و هرآنجه که در اوست می باشد.
روزگارتان خوش

امروز از روزی که این پست را نوشتم بسیاری میگذرد... دلوز را چند جا و به چند مناسبت دیگر ملاقات کردم و تا حدود زیادی پسندیدم.
البته پسالاکانی ها و انتقاداتشان را بر دلوز نیز باید خواند..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد