آوَخ

آوَخ! چه کرد با ما این جان روزگار، آوَخ! چه داد به ما هدیه آموزگار.....

آوَخ

آوَخ! چه کرد با ما این جان روزگار، آوَخ! چه داد به ما هدیه آموزگار.....

پاره نوشتی برای دیده نشدن


1) در جایی که دیده شدن و میل به دیدن، بی وقفه ترین نیرویی ست که سرتاسر امور را در می نوردد؛ شاید رستگاری تفکر این باشد که پای خود را از هر عرصه ی مرئی و دیدارپذیری، پس بکشد.


2) دیدن، فعلی خنثی و بی طرف نیست؛ خواسته یا ناخواسته هماره مرکز التفاتی در هر ابژه ی دیداری خودنمایی می کند، چه بسا در شبکه ی در هم تافته ی امور انضمامی، هر شی پیشاپیش به سبب موضع و نسبتش با دیگر اشیا، توسط اشیای دیگر دیده می شود. بنابراین یک ناظر، به فرض استنکاف و امتناع ورزیدن از دیدن و التفات به نقطه ای خاص در دیدار یک شی،، باز خود را درگیر با دیدن امر مذکور کند: فردی که سعی میکند با پرت کردن حواس خود به اشیای حاشیه ای یک مجسمه، از دیدار آگاهانه و بی واسطه ی مجسمه طفره رود، خود را درگیر با چیزهایی میکند که حاوی اشاره و دلالتی آشکار نسبت به مجسمه اند، گنجشکانی که بالای سر یک مجسمه پرواز میکنند، به این دلیل میتوان دستاویزی برای ندیدن مجسمه باشند، که نزدیک مجسمه قرار بگیرند، چنانکه ناظر عمق میدان دید خود را تغییر چندانی ندهد و بتوان در همان ادراک مجسمه، پرنده ها را ادراک کند و به واسطه ی این «پوشش موازی ادراکی»، مجسمه را رفته رفته محو کند.

وقتی ناظر به تمامی متوجه پرنده ها شد و مجسمه را از خاطر برد، به دلیل نزدیکی پرندگان به مجسمه، مجددن مجسمه را رویت میکند، در حالی که دیگر فراموش کرده نباید آن را رویت کند. او به سبب نسبت مرئی میان مجسمه و پرنده، باز به شیوه ای التفاتی متوجه مجسمه شد.
التفات ادراکی در اینجا، نه در کنه سوژه بل در نسبت میان ابژه های ادراکی قوام می یابد و سوژه را درگیر خود می کند.


3) اگر هر التفات ادراک بصری، برآمده از جایی خارج از آگاهی و اراده ی بی واسطه ی سوژه باشد، پرسش از کیستی بیننده بی معنا خواهد بود و به سبب این، امحای میل به دیدن و دیده شدن نیز، خارج از اراده ی سوژه می شود و کنش های پارسامنشانه ی امتناع از دیدن یا خواست دیده شدن، ناکام باقی می مانند.


4) بنابراین رستگاری یک تفکر و متفکر به مثابه پس کشیدن خویش از میدان دیدارپذیری و رویت شدن، بیشتر از آنکه اتفاقی از سنخ کنش و عمل متفکر-شاعر باشد، به مثابه «رخداد»ی کاملا خارج از سوژه و نسبت های درونی اوست. رخدادی که تفکر را فارغ هر سوژه ی متفکر، اما از خلال این سوژه ها به جریان می اندازد. رخدادی که کشمکشی هولناک میان امر رویت پذیر و امر رویت ناپذیر را آشکار و هم هنگام پنهان کند.


5) این رخداد نه ابژه است و نه نسبت میان ابژه ها و یا سوژه ها و یا سوژه و ابژه ها. این رخداد دقیقه ای ست که هسته ی هستی امور، اعم از مرئی و نامرئی، به ملاقات با آنها می آید و ماشین بی وقفه ی ادراک بصری امور، از کار می افتد. جایی که چیزی باشد، بی انکه بخواهد دیده شود، دیده نشود، ببیند یا نبیند.

نظرات 2 + ارسال نظر
افزایـش بازدید سایت و بهبود رتـبه الکسا دوشنبه 4 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 12:17 ق.ظ http://iprank.ir

سلام دوست من عیدت مبارک ...
وب خوب و پر محتوایی داری بهت تبریک میگم...
آیا حیف نیست بازدیـدت اینقد کم باشه و این همه زحمتت به هدر بره ؟؟؟؟
اگه از بازدیـد وبـت نارحتی و میخای رایـگان بازدیــد وبتـو افــزایش بدی بیا به سایت من(آی پـی رنـک).
با عضــویت ساده در آی پـی رنـک هم رتـبه الکـــسای وبـتو بهبود میبخشی و هم وبـتو رایـــگان پـر بــازدید میکنی ...
همینطور میتونی با کســـب امتـــــیاز ، کســـــب درامــــــــــد کنی...
برای اینکه بیشتر با آی پــی رنــــک آشنا بشی پیشنهاد میکنم بیای به ســـایت و اخـــبار سایت رو بخونی...
جوایــــزی برای کاربـــران فعال در نظر گرفته شده که میتوانید با مراجـــعه به اخـــبار ســایت مشاهده نمایید...
منتظر حضورت هستم ، حتما بیای ها ...
بعد از عضویــــتت میتونی از لینـک زیــــر مجمـــــوعه گیری که داری دوستاتو دعوت کنی به آی پـــی رنک و 20 درصــد از امتـــیازاشون رو برای خود داشته باشی(اینو یادت نره که با دعوت دوستات هم امـــتیاز میگیری ،هم کســـب درآمـــــد میکنی و هم کمک به آی پـــی رنک برای گسترشش میکنی).
موفق باشی ...
www.iprank.ir

بعله خب، تا وقتی در دیالکتیک دیدن و دیده شدن توسط موتورهایی این چنین رخ میدهد، نیازی به تحلیل گام به گام و پدیدارشناسانه ی ادراک بصری و ... نیست!
به همین مسخره گی، ماشین هایی نظیر تو مرا میبینند و پای پاره نوشتی برای دیده نشدن من، پیشنهادهایی برای دیده شدن میدهند...هه

تبدیل وبلاگ به سایت دوشنبه 4 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 07:16 ق.ظ http://portal.tehranhost.com/aff.php?aff=1557

برای داشتن یک سایت دو تا راه هست
یک اینکه یک هاست و دامنه و طراحی سایت و ... سفارش بدید و هزینه اینکار از 24400 تومان شروع میشود
و روش دوم این است که وبلاگ خود را به دامنه متصل کنید که هزینه آن از 4400تومان شروع میشود
مزیت روش دوم این است که شما دیگر هزینه هاست و غیره را نمی پردازید ولی در عوض سایت ارائه دهنده وبلاگ تبلیغ کوچکی در وبلاگ شما نمایش میدهد
نکته: وقتی شما وبلاگتان را دامنه متصل میکنید نگران وبلاگ خود نباشید چون هم با آدرس سایت جدید شما باز میشود و هم آدرس قبلی
سایت تهران هاست افتخار میزبانی ساخت سایت و تمدید دامنه را با پشتیبانی فعال از ابتدای ساخت سایت بر عهده دارد.برای اینکار ابتدا ثبت نام نموده و سپس اقدام به ثبت دامنه نمایید.
تهران هاست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد