آوَخ

آوَخ! چه کرد با ما این جان روزگار، آوَخ! چه داد به ما هدیه آموزگار.....

آوَخ

آوَخ! چه کرد با ما این جان روزگار، آوَخ! چه داد به ما هدیه آموزگار.....

عدمی که دلشوره دارد...

میبینی؟ خیلی وقت است تمام شدم. دیگر چیزی نمانده، هیچ! تا همین چند لحظه پیش مدام غمگین و نگران آخرین ذره های بودنم بودم، با خودم میگفتم اگر همین مایه ی کمی هم که مانده برود، چه میشود؟ اگر من باشم و یک عدم هولناک و تاریک، چه بلاها که سرم نمی آید؟!

اما همین که داشتم این عدم را تصور میکردم یادم آمد که تصور عدم محال است! پس این چه بود که مرا در برگرفت؟ من چطور از آن ترسیدم و هولناکی اش را حس کردم؟ از تصور چه چیز غمگین شده بودم؟ راستش هیچی! اصلا تصوری در کار نبود، من تمام شده بودم، این نه تصور عدم که خود عدم بود. عدمی که من بودم. چیزی که همیشه بودم، اما دلش را نداشتم به یادش آورم: عدمی که دلشوره ی بودنش را دارد، عدمی که خود را فراموش کنان، از عدم میترسد....

آه! اگر تا چند لحظه ی دیگر تمام شوم و چیزی از من نماند، چه می شود؟!

نظرات 2 + ارسال نظر
مدیار سه‌شنبه 22 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 02:05 ق.ظ

نگران نباش،وقتی نیستی دیگه مهم نیست چه می شود یا نمی شود.
خوش مکانی است فضای راحت آباد عدم.

. شنبه 26 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 08:19 ب.ظ

سلام
نیست بودن "من" را فقط میتوان گاهی احساس کرد و دچار دلهره شد. اما تصور عدم واقعا محال است. چون میتوان با لحنی دکارتی پرسید آن کی بوده که به تشویش عدم دچار آمده بود جز "من"؟ و آیا میتوان نیست- بودی این من را واقعاً تصور کرد؟ خام اسطوره روح نیستم اما این هستی در ما که در برابر تصور نیستی و دلهره ای که ندرتاً از احساس نیستن بر می اید ، مقاومت می کند چیست؟ بگذارید یاوه های مذهبی را کنار بگذاریم اما چگونه میتوان پذیرفت تسلیم در برابر ایده "امکان عدم امکان" یا فراتر از ان "عدم امکان امکان" سرنوشت محتوم بشر است؟ آیا وابستگی عرصه خیال به این بدن مادی نمی تواند به گونه ای دیگر تحقق یابد یا ایا امکان ندارد عرصه خیال بدون وابستگی به هر گونه جوهر مادی موجود باشد؟ البته من به دوآلیسم دکارتی باوری ندارم چون نظراً مقبول می پندارم که بتوان با جایگزینی تک تک رشته های عصبی با مدارهای الکتریکی ذهن را دست ناخورده نگه داشت اما ... .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد