-
یک پیشنهاد انضمامی: بازگشت به مشروطه
دوشنبه 7 مهرماه سال 1399 16:57
... اگر بعد از تمام این تحلیل ها از من بپرسی: خب آخرش چی؟ با ایران کنونی و ایرانیان مسلمانش چه کنیم؟ آیا باید آنها را یکسره از حیات مدنی ساقط کنیم یا قوانینی وضع کنیم که یکسره نسبت به اعتقادات شان خنثی و گاه متعارض است؟ اصلا گزینه انضمامی پیش روی ما چیست؟ من پاسخ نهایی رو همین اول میگویم، یعنی پاسخی که تا کنون و در...
-
جهانشمولی اخلاقیات شرعی در برابر جهان شمولی اخلاق عقلی
دوشنبه 7 مهرماه سال 1399 12:38
(متن میلاد) فروکاست فقه به آداب و سنن اعراب آن زمان خطایی مهلک از جانب سروش است. البته ظاهر فقه در لحظه حدوث با فرهنگ بومی زمان عرب در گفتوگو بوده اما قطعاً باطن فقه خاصیتی جهانشمول دارد (مثال: حرمت ربا یا اهمیت احسان به پدر و مادر). بنابراین مشکل روحانیت این نیست که آداب و سنن زمان پیامبر را به عنوان آدابی...
-
سنت تربیت مدنی لیبرال و فقدان آن
دوشنبه 7 مهرماه سال 1399 00:05
... ... میلاد! لفظ لیبرالیسم یک دلالت مازادی نسبت به سرمایه داری داره که انصافا نباید ازش غافل شد. لیبرالیسم یک نوع تربیت مدنی سیاسیه که بر اساس اون شهروندانی مسئول و باورمند به آزادی و برابری بار میان. در واقع بحران سیاسی جمهوری اسلامی همین فقدان سنت تربیت مدنی لیبراله. سنتی که به آزادی، قانون، دیگری و رقابت آزاد...
-
هنر نوشتار نزد اشتراوس
یکشنبه 6 مهرماه سال 1399 21:26
... تصور میکنم صورت بندی شما از ازوتریسم/اگزوتریسم اشتراوسی چندان دقیق نیست. بحث اشتراوس بیش از آنکه بحثی در صداقت یا تزویر، و شجاعت و زبونی فیلسوفان باشد، بحثی است مربوط به خود فلسفه سیاسی، در دلالت سقراطی/افلاطونی آن. آنچه هنر نوشتار خوانده می شود، تنها از پی گشت سقراطی معنادار می شود که خود افلاطون آن را در محاورات...
-
ما و غرب؟؟
شنبه 5 مهرماه سال 1399 19:31
(متن میلاد دخانچی) غرب برای آوردن انسان به صحنه خدا را قربانی کرد و ما برای آوردن خدا به صحنه، انسان را قربانی کردیم. برای همین است که ما امروز نه خدا داریم و نه انسان. و مشکلات سیاسی و بحران های اجتماعی ما حل نخواهند شد جز اینکه خدا و انسان را به صحنه برگردانیم. آری راه حل اقتصاد در بیرون آن است. (پاسخ من) میلاد این...
-
قدرت و حقیقت: پرسشی که فقط در فلسفه ممکن است
شنبه 5 مهرماه سال 1399 14:26
(وحید در پاسخ به ایراد من که در پست قبل طرح شد، نوشت) چقدر خوب . ولی نکته اینه که از یک جهت دیگه حقیقت رو اینا انکشاف می دونن و لازمه انکشاف وجود امکان های متعدده. اگر قدرت مثلا در قالب رسانه امکانات ما رو به صفر برسونه در واقع هیچ راهی برای انکشاف حقیقت نمی مونه و این مرگ به معنای هایدگری هست. اینکه سقراط در مقابل...
-
مساله فلسفه، مساله حقیقت و قدرت و باقی قضایا
جمعه 4 مهرماه سال 1399 23:24
به زودی منتشر میشود... «حقیقت و قدرت» آخرین اثر دکتر علی اصغر مصلح نشر نی «... موضوعِ حقیقت در همهی زمانها مورد توجه بوده است، اما در زمان ما حقیقت در مقابل قدرت قرار گرفته است....اهمیت و نقش بسیاری از مسائلِ دورهی معاصر تنها در نسبت با این تقابل مشخص میشود. حتی تفکر و فلسفه دیگر جز در ذیل حقیقت و نسبتی که...
-
وضع مدنی یا وضع جنگی/نظامی؟
پنجشنبه 3 مهرماه سال 1399 23:39
میلاد یک رشته توییت جالبی پیدا کردم در تحلیل ساختار قدرت در ایران پسا انقلاب. فکر میکنم خواندنش از این جهت برای تو و پروژت مهم باشه که نشون میده چطوری سیاست در ایران میلیتاریزه و میلیشیا سیاسی شد. طبیعیه اگر این دو اتفاق در جایی بیوفته دیگه جایی برای رقابت خیر و شر به معنای مدنظر تو نمی مونه. وقتی رقابت مدنی نیروهای...
-
تناقض استقلال خواهی با ضدیت با امپریالیسم
چهارشنبه 2 مهرماه سال 1399 22:09
یک سوال سخت دارم ازت میلاد. سوالم البته واقعا استفهامیه و جدلی یا سیاسی نیست. بعد از مستند بی بی سی درمورد جنگ، فضای توییتر ملتهب شد. برخی شروع کردن به واکنش نشون دادن که اتفاقا بیشتر از جنس علیز و احسان منصوری و ایرانیان مهاجر بودن تا ایرانیان محافظه کار داخلی. اونها از استدلال استفاده میکنند: بی بی سی که خودش از...
-
چرا عرف هم الهیاتی است؛ مناقشه ای در روشنفکری دینی و مساله حجاب
سهشنبه 1 مهرماه سال 1399 22:39
امروز با دوستی بحث میکردم که پایان نامه ارشدش روی فلسفه سیاسی یونان باستان بود و همچنین پایان نامه دکتریش. نکته جالبی رو متذکر شد که فکر میکنم بی ربط به ادعای توییت اخیرت نباشه. توی پایان نامه ارشدش درباره دو مفهوم بحث کرده بود که در یونانی هر دو به معنای قانون بودند. یکی معطوف به قوانین خدایان بود که با رژیم های...
-
ولایت الله، ولایت طاغوت و مساله آزادی مدنی
دوشنبه 31 شهریورماه سال 1399 18:10
[ابتدا یادداشت میلاد دخانچی در توضیح مواضع خود درباره نسبت آزادی و دین را می آورم و سپس در ادامه به نقد یادداشت او می پردازم]: (میلاد دخانچی) اختلاف بر سر حجاب نیست، اختلاف بر سر ولایت است. ۱) فرق خدا و شیطان در جایگاه ولی این است که شیطان نهتنها انسان را سر جایش نگه میدارد، بلکه در عین حال که نمیتوان از او چیزی...
-
اصالت فرهنگ؛ پاشنه آشیل سیاست ورزی ایرانی
دوشنبه 31 شهریورماه سال 1399 13:32
[در واکنش به طرح جدید پلیس برای برخورد با بی حجابی در اماکن عمومی، درست بعد از مناظرات درباره حجاب اجباری در تلویزیون:] پیشتر هم نوشته بودم بحث های تئوریک شما دوستان هیچ گشایش ملموسی در جهان خارج و واقعیت ایجاد نمی کنه، تنها بر هم خوردن توازن قوای عینی میتونه تاثیری در قدرت سیاسی کنونی پدید بیاره. این [خبر اخیر] هم...
-
در نقد بومی گرایی فرهنگی
یکشنبه 30 شهریورماه سال 1399 14:48
[در ادامه مطلب دیروز]، شاید بد نباشه به یک اعتراض محتمل هم پاسخی بدهم: اینکه من بومی گرایی فرهنگی رو تو این ماجرا متهم اصلی می دانم، شاید باعث این سوال بشه که آیا هیچ مشکلی با فرهنگ غالب جهانی ندارم و دربست تمام مظاهر سبک زندگی غربی رو می پذیرم و هیچ مقاومت و انتقادی را بهش وارد نمی دانم؟ پاسخ من دو بخش دارد. بخش اول،...
-
حجاب اجباری، فرهنگ بومی و فرهنگ جهانی نئولیبرال
شنبه 29 شهریورماه سال 1399 14:45
یک سوال در حاشیه توییت اخیرت: ضرورت اخلاقی/عقلانی برای بومی گرایی در عرصه سبک زندگی و فرهنگ، و مقاومت در برابر فرهنگ جهانی چیست؟ اگر بومی گرایی فی نفسه ارزش باشه، لازمه این ایده نسبی گراییه که طبعا با روح یونیورسال وحی ناسازگاره، اگر هم ارزش اخلاقی/عقلانی در کار نباشه و مساله صرفا هویتی سیاسی است، پس چرا روحانیت نباید...
-
نصیری و مساله حجاب اجباری
جمعه 28 شهریورماه سال 1399 19:36
نقدی تلگرافی بر استدلالت علیه حجاب اجباری: بنیاد دین ایمان است و بنیاد ایمان اطاعت. اون صورتی از اختیار که دین بر آن تاکید دارد، آزادی برای اطاعت از خداست. بنیاد آزادی سیاسی اما راسیونالیسم است، یعنی این اصل که عقل میتواند به دانش مطلق برسد، پس اگر سوژه آزاد باشد میتواند متناسب با نظم هستی و تاریخ عمل کند. در دین...
-
سعید زیباکلام و عدالتخواهی
پنجشنبه 27 شهریورماه سال 1399 19:36
سلام دکترجان، شبت بخیر علیز یک مصاحبه با سعید زیباکلام گرفته رو آپارات گذاشته، وقت کردی حتمن یک نگاه بنداز بهش دلایل شکست حرکت های به اصطلاح عدالتخواهانه رو میشه با دنبال کردن روانکاوانه پاسخ های زیباکلام فهمید. نیهیلیسمی که برات نوشته بودم بخوبی در دیسکورس این استاد ما پیداست. ظاهر قضیه و صحبت ها در لفافه درخشانی از...
-
خاستگاه پناهیان
سهشنبه 25 شهریورماه سال 1399 19:39
یادداشتی از اشتری خواندم که پدیده پناهیان رو به اتمسفر اطرافیان تقلیل داده بود، اینکه پناهیان چون با مذهبی های پول دار گشته، به مدافع اونها بدل شده. قبلا تو هم حرف مشابهی گفته بودی که پناهیان رو شبکه و روابط قدرت جدید پناهیان کنونی کرد. طبعا نمی تونم مخالف کامل این گزاره ها باشم، ولی چنین تحلیل های ساختاری عمدتا از...
-
چالش نظری در برابر عدالتخواهی
شنبه 22 شهریورماه سال 1399 19:41
یک پیشنهاد. به جای مناظره(منازعه) درباره «عدالتخواهی» یک وقتی بذاریم اصلا ببینیم خود «عدالت» که عدالتخواهان می خواهندش چیست؟ به نظرم در سطح ترمینولوژیک یک بی نظمی حیرت آور حاکمه. آنچه این جریان دنبالشه مبارزه با فساد و تبعیض فردی و سیستماتیکه، ولی واقعا و دقیقا عدالت یک چنین چیزیه؟ یا اینکه عدالت خود معیاری است که...
-
پناهیان و مشکل الهیاتی سیاسی
پنجشنبه 20 شهریورماه سال 1399 19:45
میلاد درباره حاج آقای پناهیان من مشکل معرفتی بیشتری با تو دارم تا با ایشان. پناهیان در مصاحبه اش درباره سبک زندگی جهادی اساسا چیزی نگفته که در نظر یا عمل الان نقضش کرده باشه. محتوای اون مصاحبه همان موقعش هم برای من همین محتوای حرف ها و سبک زندگی کنونیش بود. دگردیسی یا گشت گفتمانی یا تحول در سیره عملی رخ نداده. اگر...
-
صورت بندی سیاست در ایران معاصر پسا انقلابی
دوشنبه 17 شهریورماه سال 1399 19:50
سلام بر دکتر میلاد عزیز! امروز توییتی ازت دیدم که حدس میزنم در واکنش به مواضع اخیر خاتمی (در نقد خصوصی سازی درمان و آموزش) بود. ما تا به حال بحث های عمدتا نظری کردیم، اما حالا مایلم یک احتجاج کوچک سیاسی با این توییت اخیرت داشته باشم. من فکر میکنم این توییت سیاسی تو، و به طور کل مواضع سیاسی عینی چپ نو مسلمان تو، بر یک...
-
ماجرای فروتن و اختلال جنسی ایران
یکشنبه 16 شهریورماه سال 1399 19:55
حاجی این توییت از تو بعید بود. ناسلامتی روانکاوی لکان و یونگ خواندی و از آنیما و آنیموس خبر داری و خودت بارها از تحلیلت از نسبت استیت و گاورمنت از دوگانه زن و مرد استفاده کردی. تازه بگذریم از اینکه تشکیل هر صورتی از تمدن تابع یک جور انباشت ثروت و ایجاد کامن ولث هست و تمدن مذهبی هم قاعدتا مستثنی نیست، مگر اینکه مذهب...
-
الهیات گنوسیک و مساله عرفان، آزادی و برابری
شنبه 15 شهریورماه سال 1399 20:00
سلام میلادجان. این نقد رو امروز در ادامه نقد پیشینم به مساله «نسبت ازادی و عرفان» نوشتم. فکر میکنم این نقد بتونه خطاب به «عرفان، آزادی، برابری» شریعتی هم طرح بشه. خودت رو برای سوالات سخت آماده کن
-
نقدی بر اکبرجباری و الهیات گنوسیک
جمعه 14 شهریورماه سال 1399 20:06
ین پست از دکتر جباری عطف به مباحث ماست: hoc enim proprie vivit quod est sine principio. تنها کسی به درستی زندگی میکند که هیچ اصولی ندارد. "مایستر اکهارت" اینکه بشنوی عارف بزرگی مانند اکهارت، چنین سخنی می گوید، یحتمل با خود می اندیشی نکته ای ظریف در این کلام سهمگین نهفته است. به گمان من نیز چنین است. اکهارت...
-
نصیری و پیوریتنیسم اسلامی
پنجشنبه 13 شهریورماه سال 1399 20:09
میلاد گول نصیری را نخور. خودش از آبای استیت انحصارگرا در عرصه فرهنگ بوده و من فکر میکنم هسته تفکرش هنوز همونه. هر تفکری که براش «اسلام ناب» مساله باشه نمی تونه ادعای انحصار و تبعیض ستیزی اجتماعی باشه. دلیلم برای این ادعا اینه که اصلا چیزی به اسم اسلام ناب در تاریخ اسلام نداشتیم و این پیوریتنسیم یک جور دیگر ستیزیه،...
-
کشف استعداد، عدالت، حق طبیعی و باقی قضایا!
چهارشنبه 12 شهریورماه سال 1399 20:15
سلام دکترجان، شبت بخیر راستش امروز روز پرکار و خسته کننده ای داشتم، در حال مرور توییتر بودم که به توییتی درباره حکومت دینی برخوردم و متوجه شدم کار کار توئه
-
آیا عاشورا کنشی رو به آزادی بود؟
پنجشنبه 6 شهریورماه سال 1399 22:39
یک تبصره بر توییت اخیرت: تاپای مرگ سر موضع ایستادن اگر به معنای وصل بودن [به خداوند] باشد، تکلیف هیتلر و موسولینی و دیگر دیکتاتورهای قرن بیست و قرون ماضی چی میشه؟ نکته دوم، در ارباب و برده هگل، این برده است که با انتخاب زندگی تاریخ و حقیقت رو رقم میزنه، اتفاقا این ارباب بود که مرگ رو انتخاب میکنه و به همین سبب هم...
-
تامل در تالی های الهیاتی سیاسی عاشورا، طرح مساله رتوریک عاشورا
دوشنبه 3 شهریورماه سال 1399 23:11
یک سوال. چرا باید در سیاست حسینی بود؟ اساسا اگر تعصب (به معنای عصبیت ابن خلدونی و احساس تعلق وجودی) دینی رو کنار بگذاریم، چه توجیه «معقول» و «مدنی» برای حسینی بودن میتونه وجود داشته باشه؟ مداخله بی واسطه این سنخ از الهیات در سیاست، چه عاید تاریخی برای ما داشته؟ استفاده تو از رتوریک عاشورایی به نظرم هیچ تناسبی با ماهیت...
-
آقامیری و رتوریک عاشورا
دوشنبه 3 شهریورماه سال 1399 20:26
از اونجا که سرم به کتاب و کارهای شخصیم بود این مدت، اصلا متوجه ترندها و جنجال های فجازی نبودم. تازه ویدئوی آقامیری و واکنش مخالفها و موافقانشو دیدم. برام خیلی جالب شد ماجرا، چون عین این نقدهای نظری که با تو و نخبگانی مثل فیرحی دنبال میکردم، در سطح عمومی هم جاریه. دقت کردی که منطق آقامیری در نهایت با منطق تو و فیرحی...
-
به مناسبت نقد یادداشت فیرحی درباره عاشورا و استبداد و آزادی
دوشنبه 3 شهریورماه سال 1399 20:20
عاشورا، استبداد و فضیلت داوود فیرحی عاشورا، تحول بزرگ تاریخی و رویدادی منشوری است که هر زمان، هر نقطهای از آن را بکاویم به نکات تازهای دست مییابیم. وقتی به سال 61 هجری و واقعه عاشورا نگاه میکنیم، اتفاق عجیبی در حال رخدادن است. ابنخلدون متفکر بزرگ اهل سنت میگوید: وقتیکه دعوا بین علیبنابیطالب (ع) و معاویه رخ...
-
نسبت میان انبیا، مدینه و رتوریک عاشورا
دوشنبه 3 شهریورماه سال 1399 19:17
راستی میلاد یک نکته دیگر هم راجع به این بحث و به طور کل بحث تو باقی میمونه. پیامبران و شاعران هرچند بیرون شهرند، اما به طور غیر مستقیم واضع شهر هم خواهند بود، چون شرع یا عرفی را وضع میکنند که مبنای همون مناسبات شهری و مدنی است. در واقع نسبت پیامبر و شاعر با شهر پیچیده است، اونا هم دروغ شریف پیشینیان رو افشا میکنند هم...