-
هنر برای هنر!!! - برای ققنوس
سهشنبه 23 خردادماه سال 1391 13:37
ذیل آخرین نوشتار ققنوس خیس، بحثی داشتیم پیرامون «هنر برای هنر». گفتم آخرین نظرم را اینجا هم بگذارم تا شما هم در این بحث مهم شرکت کنید: درود دوباره بر تو! ققنوس عزیز! آوخ! که این روزها چه قدر تنهایم و چه قدر پی «گوش» و «دهانی» چون تو میگردم... دشمنی ات را سپاس میدارم. بگذار تا گامی پیشتر رویم، شاید که دوستی پس پشت...
-
ما و فلسفه - تقدیم به روح هگل!
چهارشنبه 17 خردادماه سال 1391 20:22
تصور ما از فلسفه، به ویژه فلسفه های قدیم تر-چه غربی و چه غیر آن- همیشه تصور بیماری است! گمان میکنیم که فلسفه را باید در مقام «آموختن حقایق هستی» خواند، که البته عبارت نادرستی نیست، اما هیچ ربطی به فلسفه به معنای دقیق اش ندارد. برای نمونه، میپنداریم که فلسفه، خوی علم دارد. این فقط پنداشت پوزیتیویسم و علمگرایان نیست....
-
نقد درونماندگار چیست؟
جمعه 12 خردادماه سال 1391 16:36
میتوان گفت ایرادهای فلسفی دو گونه اند، برخی فقط در نام فلسفی هستند، بیشتر ایرادها از این گونه اند. این اعتراض ها عبارتند از نقد نظریه بدون در نظر گرفتن طبیعت مساله ای که نظریه بدان پاسخ میگوید، مساله ای که بنیاد و ساختار نظریه در آن است ... این منتقدان آن چه را یک فیلسوف میگوید همچون آنچه میکند یا میخواهد ، معرفی...
-
بدگمانی نیچه به سیستم ستیزان!
پنجشنبه 4 خردادماه سال 1391 14:48
«یک بار برای همیشه باید بگویم: بسیاری چیزها هستند که من نمیخواهم بدانم. دانایی حتا برای دانش هم حدودی معین میکند.» (نیچه - غروب بت ها) نیچه را هماره ضد سیستم و سیستم پردازی خوانده اند. از او و گزین گویه های ضد سیستم اش، بت و چماغی ساختند و بر سر هر نقد و انتقادی فرود میآورند. پنداری نیچه غرض اش، نفی مطلق چیزی بوده...
-
فیلسوفان خطرناک!
یکشنبه 31 اردیبهشتماه سال 1391 22:04
قصه همان قصه قدیمی است: فیلسوفان دو دسته اند، ساده نویس و پیچیدهگو، ایده آلیست و رئالیست، لیبرالیست و مارکسیست، تحلیلی و قاره ای، ستاینده ی دموکراسی و منتقد آن، افلاتونی یا ضد آن، عقل گرا یا تجربه گرا، اصالت وجودی یا اصالت ماهیتی و هزاران هزار دوگانه ی آشنای دیگر! فارغ از آن که معیار دسته بندی چه باشد و چه نباشد، اما...
-
انقلاب کپرنیکی، من و کانت
یکشنبه 24 اردیبهشتماه سال 1391 21:04
...«من، دیگری است»: این قاعده ی «رمبو» را میتوان بیان جنبهی دیگری از انقلاب کانتی، البته باز هم در نقد عقل محض تلقی کرد. این دشوارترین جنبه است. در واقع، کانت توضیح میدهد که اگو خود در زمان است، بنابراین دائما تغییر میکند: اگو، منفعل یا پذیرنده است و تغییرات را در زمان تجربه میکند. اما از سوی دیگر، من عملی است که...
-
نگاه انتقادی برای ققنوس خیس!
دوشنبه 18 اردیبهشتماه سال 1391 20:28
ذیل پست پیشین، ققنوس خیس عزیز، نکته ای جالب را گوشزد کرد: مرگ جدا از زندگی نیست... میخواهم سخن ققنوس را دستمایه ی یک تحلیل قرار دهم: فرض کنید که ما باشیم و دوگانه های منطق: شخص الف یا مرده است یا زنده، و محال است که او همهنگام هر دو باشد. با این اصل مسلم، میرسیم سروقت ایده ی ققنوس: مرگ جدا از زندگی نیست......
-
مرگ بر مرگ...
شنبه 16 اردیبهشتماه سال 1391 22:01
دوشنبه ی هفته ی پیش بود، بعد از کلاس هستهای که برای اولین بار با او همسخن شدم. استاد کوآنتم 2 نیامده بود و من عصبانی بودم. از بینظمی استادها، از بیبرنامگی دانشگاه و از دانشجویان بی خبر از همه چیز.. سال بالایی بود، کم میدیدمش و کم حرف بود. سری در دنیای الکترونیک داشت.. وقتی عصبیتم را دید، سعی داشت آرامم کند، سعی...
-
یک پغام خصوصی از دوستی ناآشنا
جمعه 15 اردیبهشتماه سال 1391 20:05
آقای ابریشمی! شما آدرس را اشتباه آمدی! اینجا نه کلاس درس است و نه کسی دانشجو و دانش آموز شما.. آداب بلاگ نویسی، نوشتن با زبان آشنا و آدمیزادی است، اگر نه از تاک نشان است و نه از تاکنشان.. فلسفه ی فضای مجازی، این دست لفاظیهای بیمعنا نیست. ادعای فهم بیشتر داشتن از بقیه نیست! (اگرچه باید حواسم باشد جلوی "استاد...
-
فیس بوک با طعم هایدگر!
پنجشنبه 7 اردیبهشتماه سال 1391 17:57
*پیش نوشت: چندی پیش بین دوستانم در فیس بوک، مشاجره ای بالا گرفت. موضوع برسر عادت فیس بوکی «نقل جملات قصار» بود و البته ژست تفکر گرفتن، با استاتوس های این چنینی. به ویژه برخی مدعی بودند که با آوردن یک جمله ی کوتاه صرف، بدون هیچ فضا و زمینهای، نمیتوان کنش اندیشگی داشت و بحث های فکری-فلسفی کرد. در این یادداشت، کوشش...
-
پرسش از زمان - بخش دوم: الهیات و پدیدارشناسی
جمعه 25 فروردینماه سال 1391 18:45
در بخش گذشته، پیش در آمدی بر رساله و صورت کلی اندیشهی هایدگر آمد. در آنجا، به زبان اشارت، جغرافیای کلی بحث و نسبت ما با رساله، نمایانده شد. نکات نوشتار پیشین حول این پرسش قوام یافتند: چرا پرسش از زمان؟ در ابتدا به نسبت پژوهشهای این رساله را با پژوهشهای علمی-فلسفی پرداختیم که تا کنون پیرامون زمان انجام شده، و تمایز...
-
پوزش...
سهشنبه 22 فروردینماه سال 1391 00:49
پیش از عید خردهنوشتههایی که در پست پیشین قولش را داده بودم، جمع آوری کردم و بنا به برنامهریزی ام، تا روز 28 اسفند میبایست نخستین بخششان را در بلاگ میگذاشتم. اما سفری ناخواسته از راه آمد و نشد.. سپس کسالتی خُرد در سفر، همسفر وجدان نا آرامم شد، تا روزهای آخر عید و موعِد بازگشت... که اتفاقی رخ داد که فکرش را هم...
-
پرسش از زمان - بخش نخست
جمعه 12 اسفندماه سال 1390 22:53
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 چندی پیش، یکی از دوستان از من خواست تا رسالهی «مفهوم زمان» ِ هایدگر را در مقالهای کوتاه شرح دهم و چند-و-چون نگاه هایدگر به زمان را واکاوَم. « مفهوم زمان»، عنوان یک سخنرانی از هایدگر است که در ژولای سال 1924 در ماربورگ ایراد شده. هایدگر در این...
-
جستاری پیرامون فلسفه و منطق
پنجشنبه 27 بهمنماه سال 1390 14:42
پرسش از معنای فلسفه و چیستی و کاربرد آن، از فرط تکرار به پرسشی میانتهی شده است. پرسش میانتهی به معنای پرسشی است که تنها صورت و گرامر زبانی پرسش را داراست، اما در جست-و-جوی چیزی نیست. هر پرسش، اگر پرسش به معنای راستین باشد، جست-وجوی چیزی است و پیجویی یک پاسخ روشن. پرسش به مثابه جست-و-جو، هماره منطقه و روش یافتن پاسخ...
-
دیوید هیوم، از نگاه ژیل دلوز
سهشنبه 18 بهمنماه سال 1390 00:12
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 آنچه در ادامه میآید، مقالهایست که دلوز، در ضمیمهی کتابش، «تجربهگرایی و سوبژکتیویته» نگاشته. دلوز در این کتاب به پژوهشی در باب طبیعیت انسانی، دست زده که مبتنی بر روش تجربهگرایی دیوید هیوم است. این کتاب را عادل مشایخی به فارسی برگردانده و نشر نی...
-
نگاهی پدیدارشناختی به سنت
سهشنبه 11 بهمنماه سال 1390 19:41
... تفسیر مقدماتی ساختهای بنیادین دازاین با توجه به نزدیکترین نوع هستی متوسط اش، که در آن نیز همچنان تاریخی است، روشن خواهد ساخت که دازاین نه فقط گرایش دارد که در جهاناش، که در آن است، سقوط کند و خودش را در پرتو نوری که از همین جهان میتابد تعبیر کند، بلکه در همان حال به سنتی که آن را کمابیش آشکارا درک میکند نیز...
-
در باب خرافات منطق گرایان
یکشنبه 9 بهمنماه سال 1390 01:07
هرگز از تاکید دائمی بر آن واقعیت کوچک دست نخواهم کشید، چیزی که این خرافه پرستان-منطق گرایان- چندان میلی به اعتراف آن ندارند، منظورم آن است که میگویند: اندیشه زمانی مطرح میشود که «او» میخواهد و نه «من»، به گونه ای که اگر بگوییم فاعل «من» شرط فعل اندیشیدن است، نادرست گفتهایم. او میاندیشد، ولی این که «او» همان «من»...
-
آغازگاهی برای یک روانشناسی دلیل؛ عمل و تصور عمل
دوشنبه 3 بهمنماه سال 1390 15:45
چندی ست که در پی مباحث روانشناسیِ فلسفیِ دلیل، به منابع و متون فلسفی و متافیزیکی سَرَکی میکشم. بر سَر آنم که اگر شد، با رویکردی عَدَمی تصویری از این موضوع بدست آورم.. رویکرد عَدَمی را نیز از آن رو برگزیدم تا بتوانم شرایط امتناع یک روانشناسی دلیل را در متافیزیک بیابم. در واقع این یک گزینش اختیاری نیست و چنانچه که در دو...
-
نقدی بر نگاه متافیزیکی نوشته ی پیشین
پنجشنبه 29 دیماه سال 1390 15:48
نوشته ی پیشینم، چند خطای آشکار داشت...خطاهایی نه از جنس متافیزیک.. خطاهایی از جنس یک روان شناسی بایسته. و در دریافتن این خطاها، بیش از هر چیز وامدار دو دوست عزیز و تیزبین هستم: افسانه و ققنوس ... در زیر کامنت این دو عزیز و پاسخی که به آنها دادم را میآوردم تا شما نیز به چند و چون خطاهای ناشی از یک نگاه متافیزیکی م به...
-
سخنی با ققنوس خیس؛ چه چیز دلیل چه چیز است؟
سهشنبه 27 دیماه سال 1390 02:44
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 درود! چندی است که به دنیای وب بازگشتم. به هر سو سرکی کشیدم، اما نه چیزی چشمم را گرفت و نه حتا شوقی برای نوشتن برایم ماند... همه چیز تکرار در تکرار، تکرار واژگان بی سر و ته، همه چیز سر سری نویسی و سر سری خوانی... پنداری، آدم ها را وادار کردند که باید...
-
برای فروغ...
جمعه 23 دیماه سال 1390 18:28
تو ای دخترک زیباترین واژگان، با من از «ایمان به آغاز فصل سرد» بگو، با من از جاودانگی پرواز و مرگ پرنده با من از ماندگارهای صداها بگو، بگو با من از عاشقانهها فروغ شعر و دلتنگی ترانهها، بگو از ماه، چشمه، بوی اقاقیا از هجوم بیامان خستگیها... بگو، حتا شده از فراغ بگو از ذره ذره مردن آن اشتیاق بگو، بگو که گر تو بگی هیچ...
-
گرامیداشت یک نغمه نواز
دوشنبه 23 آبانماه سال 1390 22:23
"صدا" را به خاطر بسپار که تصویر مردنی است؛ آری! تنها صداست که میماند... (پیشکش به "دوستی" که رقص انگشتانش بر شستیهای پیانو، مرا سرمست میکند)
-
خطاب به دکارت
یکشنبه 15 آبانماه سال 1390 23:59
جناب دکارت! نیک بنگر! ما نمیاندیشیم، اما هستیم! پس در فلسفهات تجدید نظر کن...!
-
آهوی وحشی
یکشنبه 17 مهرماه سال 1390 23:11
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 الا ای آهوی وحشی کجایی مرا با توست چندین آشنایی دو تنها و دو سرگردان دو بیکس دد و دامت کمین از پیش و از پس بیا تا حـــال یک دیگـر بدانیم مراد هم بجوییم ار توانیم که میبینم که این دشت مشوش چراگاهی ندارد خرم و خوش که خواهد شد بگویید ای رفیقان رفیق...
-
باز پاییز...
جمعه 1 مهرماه سال 1390 21:51
زودا که من و تو پاییز خواهیم شد ز ژرفای لحظه لبریز خواهیم شد زودا که ز زردی این روزگار حزین به پایانی زرد، غمانگیز خواهیم شد... پ.ن: همچنان دعوت میکنم تا بحث درگرفته پیرامون پست پیشین را، در ادامه همان پست پِی بگیرید.
-
بهار یا خزان مساله این است؛ کوششی در پدیدارشناسی انقلابهای عربی
سهشنبه 29 شهریورماه سال 1390 01:05
در جستار پیشین، گفت و گویی میانه ی من و دوست بزرگوارم جناب شعله سعدی پیرامون انقلاب های عربی درگرفت. بنابر همان قاعده ی معروف که «شنونده گوینده را به سخن آورد»، بحث هایی باز شد که شاید اهمیتی بیشتر از خود جستار داشت! درخور دیدم که آخرین پاسخ خود را که مدعا و دلیل اصلی مرا در برداشت، جداگانه در این جستار طرح کنم و از...
-
وادرنگی در ایران
پنجشنبه 24 شهریورماه سال 1390 01:51
دوستی در باب وضع انقلاب های عربی داد سخن میداد و مدعی بود: «تونلی که اعراب امروز از آن عبور میکنند، ما سی سال پیش از آن گذشتیم....» دیگری بر او معترض شد و شورید که: ما شاید سالها بعد به وضع انقلاب آن ها برسیم... بیشک عقب تر از آنانیم... آن دیگری گفت: انقلاب ما، تونل نبود! وضعی تکاملی بود که «مسلمانان انقلابی...
-
پاسخ پرسشهای نپرسیده...
یکشنبه 6 شهریورماه سال 1390 05:50
سالهاست که زخمی ترانه های ناسروده ایم سیاه پوش آرزوهای نابسوده ایم سالهاست که در ستیز و گریزی ناتمام اندر پاسخ پرسشهای نپرسیدهایم...
-
اندر معنای عقلانیت بسگانه
پنجشنبه 3 شهریورماه سال 1390 08:13
ذیل نوشتار پیشین، بحثی درگرفت که جذابیت و اهمیتی کمتر از خود بحث اصلی نداشت. با وجود این، اما بحث کمابیش از موضوع اصلی خود جستار دور بود. بحث ما بیشتر کنکاش در ریشههای پنهان جستار بود تا مدعای اصلی آن. با توجه به سبک روایی و طولانی بودن آن مباحث، برآن شدم تا آخرین کامنت و پاسخی که به آن دادم را در نوشتاری جدید، مطرح...
-
فلسفه ی ما و سفسطه ی آنها
دوشنبه 31 مردادماه سال 1390 09:31
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 پیشتر از این در نبشتاری کوتاه و تند، از سقراط گفتم و بذری که در خاک اندیشه ی بشر کاشت: جدلکاری. در آنجا اشارتی داشتم به امتداد کار سقراط در کلامیگری و همچنین جهش ژنولوژیکی آن به الهیات شکنجه. سپستر در جستار دوم فلسفه ی پارسی، سخن از فلسفه و...